in de kroeg
dr. Symen van der Zee
Het kan haast niet anders: iedereen die deze nieuwsbrief ontvangt is een nieuwsgierig mens die openstaat voor nieuwe ideeën. Dat heeft u als publiek van ons Science Café in de afgelopen jaren keer op keer bewezen. Daarom vinden sprekers het ook de moeite waard om op hun vrije avond af te reizen naar Deventer om in het Burgerweeshuis hun verhaal te brengen. U zorgt, met elkaar, voor een uitstekende omgeving voor kennisoverdracht.
Onder welke omstandigheden wij als mensen het beste kunnen leren, daarover wordt al heel lang nagedacht. De ideeën daarover zijn in de loop der tijden, al dan niet door experimenteel onderzoek, nogal gewijzigd.
U bent niet geboren als een tabula rasa - een onbeschreven blad, zonder kennis, vaardigheid of persoonlijkheid - ook al dachten bijvoorbeeld Aristoteles, Thomas van Aquino en John Locke van wel. Vanaf ons prille begin blijken we vooral buitengewoon ingenieuze leermachines.
Om het leren te stimuleren zijn we gaan doceren. Door het leerproces te institutionaliseren beogen we als samenleving algemene vorming en collectieve vooruitgang te garanderen.
‘Maar lukt dat dan ook?’ is steeds de vraag. Vaak vinden allerlei mensen van niet. Zorgen over onderwijs zijn al ouder dan de leerplicht. ‘Het onderwijs moet op de schop, en wel nu!’, zo luidt dan ook steeds de boodschap van vernieuwers. Maar is het nieuwe onderwijs dat wordt voorgesteld daadwerkelijk beter? En is het wel zo vernieuwend?
Dr. Symen van der Zee, lector Vernieuwend Onderwijs verbonden aan Saxion Hogeschool, komt vertellen over leren en doceren en het eeuwige streven naar nieuwer, beter onderwijs. Hij kijkt naar de pogingen van de reformpedagogen (Montessori, Dalton, Jenaplan, Vrije School, Freinet) en 'nieuwe' vernieuwers zoals Agora onderwijs. Daarnaast zal het ook gaan over de meer 'radicaal' leerlinggerichte vormen van onderwijs, zoals het (voormalige) Iederwijs onderwijs en het hedendaagse Democratische onderwijs.
Martin van de Vrugt zal de livemuziek verzorgen en Almar Otten treedt na de pauze op als moderator.
Tekst Symen van der Zee en Jeroen Wiegertjes